Under åtta intensiva år var han kontrollansvarig i nya Slussen, ett av landets mest komplexa och omtalade stadsbyggnadsprojekt. Erfarenheterna har gett honom ovärderlig kunskap om samverkan, integritet och struktur i stora samhällsprojekt. Läs om Anders Grimmers resa, utmaningarna och stoltheten över ett arbete som krävt både precision och tålamod.
Som föreläsare på Approvus utbildningar för kontrollansvariga tar Anders Grimmer med sig erfarenheter få andra har. Här berättar han om sin resa, utmaningarna och stoltheten över ett arbete som krävt både precision och tålamod.
– När jag blickar tillbaka på åren 2015–2023 är det svårt att inte känna både stolthet och ödmjukhet. Under denna period hade jag förmånen att vara kontrollansvarig (KA) för Nya Slussen – ett av Sveriges mest omfattande och omdebatterade stadsbyggnadsprojekt.
Det här var ett uppdrag som sträckte sig över åtta intensiva år, omfattade omkring 80 bygglovsärenden och tusentals tekniska handlingar.
En unik arbetsmiljö – och en unik roll
Att vara KA i ett projekt av denna storlek är något helt annat än traditionella bygguppdrag. Slussen innebar:
- flera parallella entreprenader
- ett stort antal provisorier och etableringar
- en mix av bygglovspliktiga och icke-lovpliktiga anläggningar
- extrem offentlig bevakning och medietryck
- många intressenter – från trafikkontoret och byggnadsnämnden till trafikförvaltningen (SL) och kulturmiljöexperte
I detta landskap var det min uppgift att stå för ordning, struktur och myndighetskontakt – och inte minst att behålla integriteten i rollen som kontrollansvarig, även när man sitter mitt i projektgruppen och samarbetar med samma personer som man dagen efter måste påpeka en avvikelse för.
Ett 10-tal stora bygglov och drygt 150 kontrollplaner
Slussenprojektet delades in i tre huvuddelar: berg, land och vatten och bestod av allt från små provisoriska plank, tillfälliga konstruktioner, byggplatsetableringar till större byggnadsverk som bussterminalen i berget under Katarinavägen. Bara terminalen genererade ett stort antal tekniska samråd och kontrollplaner. Mycket av projektets komplexitet låg i:
- många etapper
- många beroenden mellan delprojekt
- återkommande förnyelser av bygglov
- kontrollplanernas fokusering på kritiska arbetsmoment vad gäller bärförmåga och brandskyd
Förutom bygglov förekom också marklov och rivningslov i uppdraget. Det är ingen överdrift att säga att strukturen och uppföljningen av kontrollplaner var en egen disciplin i projektet.
Integritet – den största utmaningen
Det kanske mest krävande, och samtidigt viktigaste, i uppdraget var att hålla fast vid rollen som självständig kontrollansvarig. I en miljö där man arbetar tätt ihop i åratal är det lätt att sudda ut gränserna. I mitt uppdrag ingick också, att på konsultbasis, vara bygglovsansvarig vilket innebar att bistå projektet med råd i ansökningsprocessen. Men i rollen som KA måste man kunna stå upp för regelverket och meddela byggnadsnämnden vid avvikelser. Alltså behålla distansen när det behövs men samtidigt bidra konstruktivt till projektets framdrift. Det är en balansgång som kräver både fingertoppskänsla och ryggrad.
Samarbetet med myndigheter – en realitet i stora projekt
Stockholms stad gjorde ett stort jobb. Men som ofta i stora kommunala organisationer fanns det perioder där byggnadsinspektörer hade fler ärenden än resurser. Det ledde till att man ibland stod ganska ensam i tillsynsrollen, särskilt i ett projekt där en avvikelserapport kan påverka tusentals människor, trafiklösningar och stora samhällsvärden. Men ett 50-tal tekniska samråd hann vi ändå med under projekttiden.
Teknisk komplexitet krävde noggrann planering
Vissa delar av projektet höll absolut högsta tekniska nivå. Bussterminalen i berget är ett exempel där såväl avancerat brandskydd och komplicerad bergprojektering som stora mängder tekniska installationer och hög säkerhetsklassning, krävde noggrann koordinering mellan konsulter, entreprenörer och beställare.
Och jo – Guldbron, det mest uppmärksammade objektet i hela projektet, krävde faktiskt inget bygglov eftersom broar inte är lovpliktiga. Ironiskt nog.
Vad tar jag med mig?
Att vara KA i Nya Slussen lärde mig mer än något annat uppdrag jag haft. Det gav:
- djupare förståelse för hur stora samhällsprojekt verkligen fungerar
- ödmjukhet inför komplexiteten i stadsutveckling
- styrka i att hålla integriteten i en roll där många intressen möts
- erfarenhet i att navigera mängder av intressenter, dokument och beroende
Framför allt gav det insikt om hur viktigt det är att en KA inte bara är en formell funktion, utan en verklig kvalitetssäkrare för hela projektet.
Om du arbetar med större projekt och vill utbyta erfarenheter kring KA-rollen, bygglovsprocesser eller samverkan i komplexa miljöer – hör gärna av dig!
Du har också möjlighet att träffa mig som kursledare på Approvus utbildningar för kontrollansvariga. Välkommen till våra grund -eller uppdateringsutbildningar. Din kompetens behövs! Nyfiken – klicka här!

Anders Grimmer, Certifierad Kontrollansvarig och föreläsare på Approvus AB